idpage-discovery

DISCOVERY PHASE – definiții, pași, echipe, sfaturi

Reading Time: 6 minutes

Faza de Discovery

Pentru orice proiect sau idee de proiect, inainte de a intra în proiectare și dezvoltare, este crucial să înțelegem exact ce probleme trebuie abordate, cine este publicul țintă, dacă soluția va adăuga cu adevărat valoare și o serie de alți factori cheie. Acesta este motivul pentru care o fază de discovery este o parte integrantă a ciclului de viață al proiectului. Ea acoperă decalajul dintre un concept și realizarea acestuia și definește succesul.

Definiția Discovery Phase

Discovery phase este o punte între un concept teoretic al produsului și realizarea sa tehnică. În timpul fazei de discovery, identificăm nevoile clientului, ale utilizatorului final și ale părților interesate, precum și definim părțile puternice și slabe ale produsului. Ajută la găsirea celor mai bune soluții pentru dezvoltarea viitoare a produselor atât din perspectiva business, cât și din perspectiva tehnică.

Obiectivele fazei de DISCOVERY sunt de a obține o înțelegere clară a obiectivelor de business, ale utilizatorilor si nevoilor acestora și a fezabilității tehnice.

Ca rezultat al acestei faze, vom avea o foaie de parcurs (roadmap) care ne va permite să facem primii pași către transformarea digitală.

Abordarea “Greenfield”

Atunci când un client dorește să construiască un produs de la zero, parcurgem împreună toate etapele, începând cu definirea conceptului de produs, pentru a înțelege obiectivele de business și scopul proiectului.

Abordarea “Brownfield”

Atunci când există deja o aplicație, care urmează să fie transformată sau o echipă de proiect care să fie consolidată ca o extensie a proiectului existent, accentul ar fi examinarea arhitecturii actuale, a codului, și a abordării de implementare, a roadmap-ului pentru managementul proiectului si viziunea asupra produsului final.


Când avem nevoie de o fază de DISCOVERY ?

Nu avem o idee clară despre produsul final

Clientul știe probabil ce vrea să obțină, dar, de fapt, ideile sunt puțin vagi și evazive, nu știe de unde să înceapă pentru a pune în practică conceptul. Cea mai bună soluție este realizarea fazei de DISCOVERY la începutul proiectului.

Mulți oameni responsabili și interesați

Dacă proiectul are mai multe părți interesate, cerințele pot începe să se contrazică. In această situație va trebui să avem business analysts in echipă pentru că ei ne vor ajuta să înțelegem ce este cu adevărat important pentru cea mai eficientă implementare a proiectului.

Proiecte complexe

Un proiect complex implică o mulțime de cerințe pentru produsul final, cum ar fi o piață prea saturată, o mulțime de concurenți și așa mai departe.


DISCOVERY PHASE – PASI

Pregatirea Fazei de Discovery

Înainte de începerea fazei de DISCOVERY, există câteva puncta care trebuie să fie tratate.

  • Identificarea obiectivelor business
  • Identificarea rolului de Product Owner ca și punct principal de contact.
  • Transmiterea oricărei informații sau documentație existentă despre proiect catre managerul de proiect
  • Trebuie facută o estimare grosieră pentru proiect. Pretul mai detaliat si mai aproape de realitate va fi estimate ca parte a fazei de DISCOVERY.
  • Trebuie sa avem un buget dedicat pentru faza de DISCOVERY.

În timp ce un pre-DISCOVERY este în esență gratuit, faza de DISCOVERY include munca cu normă întreagă a unei echipe de specialiști și ar trebui ca acest efort sa fie facturabil.


Activarea Echipei

Echipele pentru faza de DISCOVERY trebuie sa fie concepute ca un mix de skills tehnice si de senioriteti.

Întotdeauna le vom cerem clienților noștri să colaboreze, să creeze idei și să participe foarte activ la aceste ateliere, deoarece modul în care ne începem aceasta faza influențează tot restul proiectului.

Vom favoriza formarea unor echipe echilibrate dedicate in acest process si se recomandă o echipă nu mai mare de 7 persoane.

Dimensiunea minima va fi de 4 persoane si atunci compozitia ar fi dupa cum urmeaza:

  • Product Owner – provine din organizatia de business/client
  • Project Manager sau Scrum Master
  • CX/UX designer
  • Expert tehnic

Product Owner-ul are cea mai mare expunere la scopul proiectului pe care încercăm să il intelegem si apoi sa il dezvoltam. PO-ul face parte din organizația de business, de la client

În parteneriat cu clientul, business analistul pregătește use cases și requirements pentru proiect. Aceasta include identificarea principalelor obiective ale proiectului, cine vor fi utilizatorii și modul în care acestia vor utiliza software-ul etc.

UX/UI Designer-ul este esențial pentru etapa de prototipare și va ajuta la vizualizarea ideilor. Este însărcinat cu crearea a user experience în conformitate cu obiectivele proiectului. Este probabil să includă o navigare ușoară, un design intuitiv și un proiect atractiv din punct de vedere vizual. El / Ea realizează wireframe și prototipuri pentru a da viață viziunii produsului și pentru a se asigura că utilizatorii țintă înțeleg cum să utilizeze software-ul.

Project Manager-ul, care in AGILE este Scrum Master-ul și este responsabil de: programarea și organizarea întâlnirilor cu clienții, preluarea tuturor detaliilor discutate în timpul ședințelor, asigurarea unui angajament productiv între echipa de DISCOVERY și echipa de dezvoltare.

Arhitectulsau Technical Leader-ul analizează artefactele fazei de DISCOVERY pentru a se asigura că logica de business proiectată este fezabilă din punct de vedere tehnic. 

Consultantul UX Researcher este un specialist calificat în comunicare și capabil discute cu reprezentantii de business. Sarcina sa este de a construi relații cu un client. Înțelegerea reciprocă este principala condiție a succesului. Un UX Lead conduce sprintul de design, el ghidează sprintul de la început până la finalizare.

Rolurile principale si actiunile lor

Livrabile dintr-o faza de DISCOVERY

  • Baseline – scope
  • Document cu specificatii functionale
  • Schema de arhitectura tehnica
  • Clickable prototype UX/UI
  • Project plan high-level
  • Estimari de executie

Virtual Design Workshops

Instrumentele sunt flexibile și trebuie să putem facilita atelierele virtuale utilizând combinația potrivită de software de colaborare și urmând cele mai bune practici care sa asigure motivatia echipelor.

  • Video Conferinta
  • Tools care faciliteaza interactiunea membrilor echipei
  • Tools de partajare a documentelor de maniera securizata, si care asigura trasabilitatea versionarii si a modificarilor.

Vom utiliza Zoom sau Teams sau Webex… pentru visioconferinta, chat

Miro poate fi utilizat pentru functii de colaborare si whiteboard digital

TEAMS sau Google Drive permit partajarea de documente cu asigurarea trasabilitatii modificarilor si versiunilor.

Exemplu dintr-un atelier de tip user journey realizat in mod virtual care explorează modul în care un agent bancar procesează o cerere de împrumut de consum pentru un client utilizând sistemul bancar intern.


Prezentarea Generala a Procesului


DUAL-TRACK AGILE

Dezvoltare agilă în care echipa își împarte activitatea zilnică de dezvoltare în două piste: discovery si  și livrare.

Dual-Track Agile înseamnă un flux continuu de discovery și executie de către aceeași echipă. Există două tipuri de activitati.

Livrabilele din Discovery Track pot servi drept intrare pentru ceremoniile de planificare de Sprint, inclusiv backlor refinement și detalierea User Stories.

La sfârșitul fazei principale de DISCOVERY, vom obține un Product Backlog definit la nivelul EPIC și o primă versiune a unui Plan de Releases.

Folosind abordarea Dual Track Agile, vom putea să folosim designul iterativ pentru a detalia EPIC-urile și Features și pentru a prioritiza Backlog-ul.


Sfaturi pentru o mai bună Fază de Discovery

Faza de DISCOVERY sa fie proportionala cu obiectivele proiectului

Motivul pentru care mulți oameni nu desfășoară faze de DISCOVERY este că le consideră consumatoare de timp și costisitoare. Cu toate acestea, o fază de DISCOVERY bine condusă ar trebui să fie proporțională cu bugetul general al proiectului.

Dacă proiectul are un buget redus, atunci un DISCOVERY ar putea consta într-o singură întâlnire cu părțile interesate critice. Cu toate acestea, dacă proiectul se ridică la milioane, o pregatire indelungata este necesara, si poate dura săptămâni sau chiar luni de muncă.

Intreaga echipă sa fie activa într-o fază de DISCOVERY

Cea mai mare greșeală pe care o vedem cu fazele de descoperire este eșecul de a ne asigura că întreaga echipă este implicată. Vom beneficia de expertiza tuturor doar dacă știu toți scopul proiectului.

Un contact direct cu utilizatorii finali

O mare parte din DISCOVERY ar trebui să fie întâlnirea cu utilizatorii. Încă o dată, acest lucru ar trebui să experimenteze cât mai mulți membri ai echipei. Dacă nu pot fi acolo în persoană, trebuie sa ne asiguram că urmăresc cel puțin unele dintre interviurile înregistrate.

Faceți din Discovery un proiect separat cu livrabile clare

Un proiect de DISCOVERY este o oportunitate pentru un nou client de a încerca relația de lucru cu o noua echipa, pentru o investiție minimă. Dacă are scop definit, este fi posibil ca, clientul să aleaga sa continue cu un alt furnizor pentru EXECUTIE dacă se vede nemulțumit de prestatia echipei de DISCOVERY.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Alin Popovici

Director, Business Development at Cognizant Digital Engineering

View all posts by Alin Popovici →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *