Despre PMI Romania cu presedintele PMI Romania, Cristian Borozan

Reading Time: 14 minutes

Cristian Borozan este absolvent al Universității Politehnice București, Facultatea de Automatica și Calculatoare. A fost inginer software la UTI Systems, unde a proiectat și implementat soluții complexe de securitate fizica și informatica. Apoi a activat ca manager de proiecte la Softwin si Star Storage unde a și construit primul Project Management Office (PMO). A lucrat timp de aproximativ 5 ani pentru IBM România unde, pe lângă rolul de manager de proiect a mai fost și manager de riscuri la nivel regional (Europa de Sud și de Est) și apoi la nivel global. În ultimul timp, a lucrat la Totalsoft (creatorul Charisma ERP) și pentru industria bancară (BCR, Raiffeisen), pentru care a gestionat mai multe proiecte IT complexe. A obținut certificarea PMP® in 2019 si a activat ca voluntar PMI (pregătire conținut și speaker) și pe durata anului 2020 a fost Director pentru Membri și Recrutare fiind implicat în organizarea de workshop-uri, recrutare,  membership, mentorship. În afara preocuparilor profesionale, legate de managementul de proiecte, Cristian are și pasiuni precum gatitul, gradinaritul și uneori pescuitul, pe acesta din urma, practicandu-l alaturi de prieteni. Ceea ce il motiveaza în mod constant pe Cristian este sa impartaseasca din cunostintele, experientele și gandurile sale cu alti oameni, atat din mediul profesional cat și din sfera privata. In prezent Cristian lucrează in domeniul industriei IT unde îmbina project managementul cu dezvoltarea software și furnizarea de servicii IT către clienții din Germania și tarile nordice.

BRYX Interviews - Cristian Borozan, Președinte PMI Romania

BRYX: Felicitari. In octombrie 2020 ati fost ales presedinte al Chapter-ului PMI Romania pentru un mandat de 2 ani. Cateva cuvinte despre PMI Romania care implineste anul acesta 19 ani. Cum vedeti evolutia organizatiei de-a lungul timpului si cum vedeti locul ei in societatea romaneasca?

Cristian Borozan: Buna ziua și va Multumesc pentru felicitari. Intr-adevar, PMI Romania mai are putin și implineste 19 de ani de existenta și putem spune ca tocmai a trecut de varsta majoratului. Daca pana acum popularizarea și institutionalizarea practicilor și a profesiei de management de proiecte au constituit principala misiune a asociației, acum putem considera ca este timpul sa trecem la urmatorul nivel de maturitate și responsabilitate. PMI Romania ar putea și ar trebui sa devina o instanta etica și profesionala pentru toti profesionistii din Romania ce au preocupari sau responsabilitati în conducerea de proiecte și programe, atat în sectorul privat cat și în cel public. Mi-as dori ca PMI Romania sa devina un interlocutor tot mai implicat, solicitat și chiar indispensabil unor demersuri precum: educatie și indrumare profesionala, evenimente de popularizare și promovare a standardelor și a bunelor practici aplicate în managementul proiectelor, audit profesional în domeniul managementului de proiecte, sprijin la elaborarea programei institutiilor de educatie din invatamantul public/privat cu privire la managementul proiectelor, actualizarea codului COR cu privire la profesia de manager de proiect.

BRYX: Ce obiective va propuneti sa realizati in/cu PMI Romania in acest mandat de 2 ani?

Cristian Borozan: În primul an, în care am activat ca Director pentru Membri și Recrutare, în cadrul Comitetului Director al PMI Romania, m-am straduit, alaturi de cativa colegi inimosi, sa facem fata unui an bulversant, din mai multe puncte de vedere.  Pe de o parte, contextul fara precedent creat de COVID19 a tulburat foarte mult modul traditional de operare al asociației privind interactiunea cu membrii sai. Peste noapte, ne-am trezit ca nu ne mai putem intalni cu membrii, colaboratorii și simpatizantii asociației noastre. A trebui sa invatam și noi, ca toata lumea, sa facem voluntariat în mediu virtual și în acelasi timp sa facem fata atat noilor probleme cat și celor vechi, ce trenau de multa vreme.  Daca în anul 2020 am actionat în regim de management de criza, sunt increzator ca, alaturi de noua echipa a Comitetului Director, vom orienta eforturile asociației în urmatorii ani catre:
1. reconstructie: a websitelui pmi.ro, a increderii membrilor în calitatea serviciilor și beneficiilor primite, a prestigiului și reputatiei asociației noastre
2. crestere: a bazei de membri, prin atragerea de noi membri dar și prin recastigarea fostilor membri. În acest sens, vom utiliza o serie de coduri de discount pentru taxa de membership.
3. normalizarea modului de functionare al asociației:

  • actualizarea statului pentru a-l aduce în acord cu evolutiile legislative
  • actualizarea periodica a membrilor comitetului de conducere în registrul asociatiilor și fundatiilor pentru a evita sa mai ajungem în situatia în care am fost în ultimii 4 ani.
  • revigorarea relatiei cu partenerii și atragerea de sponsori
  • implicarea unui numar tot mai mare de membri ai asociației în activitatile de voluntariat, pentru ca tot ce putem spera sa se intample valoros, se realizeaza prin implicare voluntara, noi fiind un organism “non for profit” și fara angajati.
  • vrem de asemenea sa dam tot mai multa substanta conceptelor de convergenta și incluziune, în detrimentul celor de divergenta și excluziune – cu referire la membrii și partenerii mai vechi sau mai noi ai asociației noastre si sa facem în asa fel incat energiile, ideile, initiativele și aspiratiile acestora sa-și gaseasca un loc în care sa se manifeste, materializeze, contribuind astfel la ceva palpabil si maret, de care sa fie mandri și care sa fie util tuturor celor din comunitatea profesionala dar și societatii.

Vom reflecta toate aceste obiective și altele în strategia si Action Planul pe anii 2021 și 2022.

BRYX: Care a fost si este motivatia dvs. de a face voluntariat in cadrul PMI Romania?

Cristian Borozan: Motivatia mea a venit din constientizarea faptului ca mai intai trebuie sa semeni și apoi sa culegi. Sau parafrazandu-l pe J.F. Kennedy, nu te intreba ce poate face asociatia (PMI RO) pentru tine, ci intreaba-te ce poti face tu pentru asociatie. Atunci cand am incercat sa imi raspund mie însumi la aceasta intrebare, m-am gandit ca este randul meu pentru “give back” catre comunitate, este randul meu sa fac ceva pentru a imbunatati lucrurile. Cel mai mult ma anima ideea de a materializa și consolida tot mai mult conceptul de comunitate/breasla profesionala a managerilor de proiect, comunitate care sa dea fiecarui profesionist sentimentul de apartenenta la ceva ce te indruma și te ajuta sa cresti profesional și uman, te ajuta sa faci ceva de impact pentru tine, pentru comunitatile din care faci parte și pentru societate în ansamblu.

BRYX: Cati membri activi are chapterul PMI Romania?

Cristian Borozan: Daca intelegem prin membri activi pe cei cu cotizatia la zi, la finalul anului 2020 erau inscrisi în chapterul local al PMI 276 membri, numarul acestora variind în fiecare luna. Pe fondul COVID, numarul de membri a scazut semnificativ în 2020, atat în tarile EMEA cat și în Romania. Daca prin membri activi intelegem membri ce participa la evenimentele asociației, acestia sunt mult mai putini, din pacate. Acesta este, de altfel, unul dintre obiectivele mele principale și anume sa cresc rata de participare a membrilor la viata asociației, fie ca vorbim despre participarea la evenimentele organizate, fie ca ne referim la voluntariat sau la participarea sub diverse forme la alegeri.

BRYX: Care este rata de retentie in PMI Romania si cum a evoluat de-a lungul anilor?

Cristian Borozan: Numarul de membri a suferit o erodare puternica, în ultimul an, pe fondul unei deteriorari generale a acestui indicator în Europa. Desigur, exista și factori locali ce au influentat aceasta evolutie și aici este zona pe care noii membri ai boardului trebuie sa se concentreze în acest an, pe recuperarea membrilor pierduti precum și pe atragerea celor noi.
Conform datelor oficiale disponibile Retention rate, pe ani este:

  • 01-01-2019: 67,20%
  • 01-01-2020: 74,79%
  • 01-01-2021: 61,96%

iar numarul de membri, pe ani a fost:

  • 01-01-2019: 355
  • 01-01-2020: 358
  • 01-01-2021: 261

Numarul de membri are tendinta de refacere, au trecut numai cateva zile din acest an și avem deja noi membri. Intentionam sa incurajam sustinut aceasta refacere, inclusiv prin acordarea de vouchere de reducere a taxei de membru.

BRYX: Care credeti ca a fost principalul motiv al renuntarii la membership?

Cristian Borozan: Disting mai multi factori: unii sunt conjuncturali, legati de contextul COVID, fie ca vorbim de dificultati financiare temporare fie ca vorbim de neatentia legata de expirarea perioadei de membership. Sunt insa și alti factori de o natura diferita:

  • sunt oameni care și-au schimbat domeniul de activitate sau nu mai activeaza ca manageri de proiect și nu mai sunt dispusi sa intretina o certificare care presupune consum de timp, efort, bani.
  • sunt altii care și-au schimbat tara în care locuiesc si/sau profeseaza și atunci și-au schimbat și chapterul local.
  • dupa cum sunt desigur și persoane care au considerat ca nu obtin ceva care sa merite, în schimbul timpului lor și al taxei de membership anuale.
  • Pe acestia din urma, noi cei din board, intentionam sa-i readucem alaturi de noi, pe langa alti potentiali membri, care nu stiu prea multe sau chiar deloc despre PMI Ro, chiar daca activeaza în domeniul managementului de proiecte.

BRYX: De ce sa faca voluntariat un membru PMI Romania?

Cristian Borozan: Voluntariatul este o minunată ocazie de a-ti exprima individualitatea intr-o lume ce exercita permanent presiunea conformismului și a uniformizarii asupra ta. Iti poate oferi cadrul în care sa-ti satisfaci nevoia de libertate de gandire și de actiune. Faci voluntariat pentru ca vrei tu și nu pentru ca vor altii. Tu alegi cauza pentru care sa lupti, cauza care sa aiba semnificatie pentru tine. Tu iti alegi oamenii alaturi de care vei face lucruri de impact asupra comunitatii. Apoi, ai ocazia sa inveti ceva nou, să cunoști oameni interesanți, să deprinzi abilități importante și în general sa faci altceva decat ceea ce iti impune rutina de zi cu zi, indiferent ca este vorba despre cea de la job sau cea de acasa.
Pe de alta parte, voluntariatul în cadrul PMI Romania, iti poate oferi cadrul/platforma în care sa iti definesti sau perfectionezi brandul personal, sa-l faci cunoscut unui numar mare de oameni, cu care prin natura activitatii, intri în contact, colaborezi, faci schimb de idei și construiesti lucruri impreuna.
Și în final, dar nu mai putin important, participi intr-un mod concret la crearea sau consolidarea unei comunitati umane și profesionale, din care esti mandru ca faci parte, te bucuri de ceea ce iti ofera dar vrei sa-i dai și tu ceva în schimb.

BRYX: Ce motive ar avea cineva sa devina membru PMI Romania? Ce contine pachetul de membership la care faceti referire in aplicatie?

Cristian Borozan: O persoana care activeaza deja ca manager de proiect sau care intentioneaza sa practice aceasta profesie intr-un viitor predictibil (0-3 ani), ar avea mai multe motive sa adere la organizatia PMI Romania. Printre altele, ar beneficia de:

  • Acces gratuit la resursele PMI Romania Chapter – Ghidul PMBok în limba Romana – versiune online
  • Acces gratuit la articole și webinarii organizate de PMI Romania Chapter
  • Ocazii multiple de a relationa cu profesionisti recunoscuti în domeniul managementului de proiecte, program, portofolii precum și în domenii conexe cu acestea
  • Participare gratuită la evenimente organizate de PMI Romania (Întâlniri lunare, webinarii, workshop-uri, etc.)
  • Discount individual și de grup pentru participare la evenimentele sponsorizate de PMI Romania
  • Oportunități de implicare ca voluntar in proiectele din portofoliul PMI Romania (Mentorship, Webinar, organizarea alegerilor, candidatura pentru obtinerea unui rol de leadership în cadrul asociației, etc.)
  • Participarea la evenimente oferă și un număr de PDU-uri pentru menținerea certificărilor PMI® (CAPM, PMP, PMI-ACP, etc.)
  • Oportunități de implicare ca voluntar in proiecte din portofoliul PMI® și PMIRO accesând VRMS (Volunteer Relationship Management System).

BRYX: Cum poate cineva sa devina membru PMI Romania. Care sunt pasii pe care trebuie sa ii parcurga si care sunt costurile?

Cristian Borozan: Pentru a deveni membru PMI, trebuie mai intai sa iti doresti acest lucru. De indata ce ai aflat ce este PMI și ce beneficii ai obtine daca devii membru al acesteia, procesul de aderare se desfasoara pe site-ul https://www.pmi.org/ , unde dupa ce iti faci un cont de utilizator, vizitezi sectiunea de Membership (https://www.pmi.org/membership/join) ce te ghideaza pana la final. Costurile sunt reprezentate de doua taxe:

  • taxa de membru al PMI global: 129$/an (+10$ doar în primul an) – este util de stiut ca pentru cei care vizeaza o certificare, de ex. PMP, taxa de examinare este cu 150$ mai mica pentru membri PMI decat pentru ne-membri, deci primul an de membership este acoperit din aceasta diferenta.
  • taxa de membru al asociației/chapterului local (PMI Romania Chapter, în cazul de fata): 30$/an. Pentru studenti, aceasta taxa este 10$/an. Exista vouchere de reducere disponibile atat pentru noii membri (100% pt primul an), cat și pentru revenirea celor care au renuntat în ultimele 6 luni (50% reducere).

BRYX: Ce evenimente majore intentionati sa organizati in acest an (2021)?

Cristian Borozan: Pe langa traditionala conferinta internationala de leadership (IPLC), desfasurata în general în luna septembrie a fiecarui an, ne dorim sa reluam obisnuitele “Monthly Meeting” – workshop-uri pe teme legate de project management desfasurate în mediul fizic, precum și tot mai actualele webinarii – prezentari în mediul virtual moderate de catre boardul PMI cu participarea unor speakeri voluntari, membri ai PMI sau din afara acesteia. De asemenea, mai dorim sa organizam o receptie de final de an, prilej de networking, socializare, acordare de premii și distinctii.

BRYX: Ce influente ale actualului context economic si social mondial vedeti asupra pietei fortei de munca de management de proiect si asupra proiectelor? Incotro ne indreptam?

Cristian Borozan:
Tendinte

  • Lucrul la distanță va fi norma. Un sondaj realizat in SUA, de Enterprise Technology Research, se așteaptă ca procentul de lucrători la distanță cu normă întreagă din întreaga lume să se dubleze de la 16,4% înainte de izbucnirea pandemiei de coronavirus la 34,4% în 2021.
  • Pare sa vina o vreme a Introvertilor. Înainte, persoana care vorbea cel mai tare, interacționa cu cei mai mulți oameni și era mai populară era considerată mai utilă, mai carismatica. Evident, nu are nimeni nimic împotriva extrovertitilor, dar cu siguranță ca acestia au dominat birourile. Lucrul de acasă a făcut ca introvertitul să inceapa sa strălucească. Pentru introvertiți ca mine, această perioadă a fost fantastică. Am prosperat și chiar mi-a priit. Totuși, trebuie sa fie un echilibru. Nu ne putem trăi întreaga viață în fața ecranului.
  • Puterea datelor și decizii data-driven. Noul mod de lucru, virtual, remote, by any device, from anywhere genereaza munti de date. Se spune ca daca ai timp sa asculti, datele vor vorbi. Daca vei intelege nu doar tehnologia dar și pe oamenii care interactioneaza cu ea, vei avea sansa sa intelegi ce se intampla. Ceea ce a insemnat carbunele în secolul al XVIII-lea, otelul în secolul al XIX-lea și petrolul în secolul XX, este acum jucat de DATE, iar noii actori globali, decidenti sunt algoritmii.
  • Noua revolutie industriala. Familiarizarea și utilizarea noilor tehnologii nu mai este un nice to have, ci un must. The “New Way of Working” (NWOW) precum și “Internet of things” (IoT) cresc sub ochii nostri, generand acei munti de date amintiti anterior. “Big Data” și “cloud based analytics” extrag patternuri, trenduri și semnificatie din date ajutandu-ne, nu numai sa luam decizii strategice, cu bataie pe termen lung, dar ne vor ajuta și sa intelegem ce se intampla în jurul nostru și sa luam decizii tactice pe termen scurt, chiar în timpul conducerii proiectelor. Personal, pe langa cele de mai sus, imi pun mari sperante în tehnologii precum “Artificial Intellligence” (AI) și “Machine Learning” (ML), sperand ca managerul de proiect ca fie degrevat de munca administrativa de catre asistenti digitali care sa ajute la automatizarea comunicarii, organizarea și regasirea automata a informatiilor, sprijin în organizarea sedintelor și intocmirea minutelor, generarea de rapoarte vizuale, identificarea unor riscuri ascunse în muntii de date din proiect, detectarea defectelor ascunse, etc. De asemenea, vine spre noi o revolutie a “recladirii increderii” sprijinita de tehnologia “blockchain” – care va reduce semnificativ hazardul moral generat pana acum de lipsa de transparenta, asimetria informationala și lipsa unei “single version of truth”, etc. Criptografia asimetrica, ce sta la baza blockchain, aduce de ceva timp beneficii inestimabile, precum: confidenţialitatea, integritatea, disponibilitatea, autenticitatea şi nonrepudierea informaţiilor în format electronic. Semnatura digitala se bazeaza pe criptografia asimetrica. Daca blockchain inca nu spune prea multe unora, le-as aminti ca suntem martori chiar în zilele acestea la o deplasare tectonica spre criptomonede, pe fondul tiparirii multor trilioane de dolari în scurt timp și al erodarii increderii în monedele traditionale. La momentul acestui interviu, capitalizarea bursiera a criptomonedelor este de aproape 1 trilion de dolari, ziua în care Bitcoinul ar putea deveni cel mai valoros activ din lume nu pare a fi departe. Blockchain este tehnologia care permite existența criptomonedelor (printre altele) iar Bitcoin este numele celei mai cunoscute criptomonede, cea pentru care a fost inventată tehnologia blockchain.

BRYX: Care credeti ca sunt zonele cele mai sensibile si mai greu de acoperit dpdv al pregatirii de catre un project manager?

Cristian Borozan: Leadership-ul – pentru ca nu se invata/deprinde în sistemul de educatie. Nu suntem incurajati de mici sa ne asumam raspunderea pentru rezultate/consecinte ci, mai degraba sa cautam explicatii și responsabili pentru acestea. Poti studia aspecte ce tin de leadership, dar în esenta, acesta se practica! Lider devii, te auto-construiesti! Gandeste-te la ceva ce ti-ai dori sa se intample dar pe care nu il poti realiza singur. Apoi implica și pe altii în viziunea ta și impreuna cu acestia transforma acea viziune în rezultate reale! Astfel, devii un leader!
Managementul riscurilor: traim și ne formam intr-o cultura cu mare aversiune la incertitudine, ceea ce ingreuneaza exersarea constienta a acestui skill. Pe de alta parte, complexitatea în crestere exponentiala a lumii în care traim creste și mai mult incertitudinea, ceea ce descurajeaza rutina de a identifica, analiza și trata riscurile proiectelor, pentru ca realitatea curenta ne preseaza continuu sa gandim și sa traim în prezent. Ori managementul riscurilor presupune ca frecvent și în mod constient sa calatoresti mental în viitor, sa-ti imaginezi ceea ce nu este dar ar putea fi acolo, iar apoi sa faci planuri despre cum ai reactiona atunci. Cine isi mai permite acest lux cand noi de abia mai putem face fata prezentului ? De aceea cred ca este dificil sa exersezi aceasta practica în lumea de azi, nu numai ca manager de proiect, ci în general.
Managementul costurilor: nu avem parte de educatie financiara de la varste fragede, decat poate accidental. Te poti antrena, de exemplu, sa pleci intr-o excursie de o saptamana la mare, avand un buget ridicol de mic, de exemplu 300 de lei. În acest fel poti ajunge sa intelegi și sa simti ce inseamna sa-ti gestionezi eficient costurile personale. Ca manager de proiect insa, ai o misiune mult mai dificila. Trebuie sa gestionezi eficient un numar mult mai mare de surse de cost, cu mult mai multe constrangeri și este greu sa simulezi la nivel teoretic aceasta experienta.
Managementul Stakeholderilor: dureaza ceva timp pana managerii de proiecte inteleg ca proiectul nu este un scop în sine, ci doar un mijloc, printre altele, de satisfacere a nevoilor și intereselor unor entitati numite stakeholderi. Proiectele se nasc intr-un contex economic, social, politic și deseori se intampla multe lucruri importante, inainte ca proiectul sa se nasca efectiv. Detaliile legate de contextul în care se nasc proiectele și de ceea ce urmeaza sa se intample dupa finalizarea proiectelor, sunt esentiale pentru succesul acestora. Cum vor fi tranformate livrabilele și rezultatele proiectelor în beneficii (adevarata motivatie a nasterii proiectelor) și cum ii afecteaza acestea pe stakeholderi sunt de asemenea detalii care fac diferenta intre succesul și esecul unui proiect.

BRYX: Care sunt cele mai importante abilitati din punctul dvs. de vedere pe care un Project Manager trebuie sa le aiba?

Cristian Borozan: Comunicarea și Negocierea. Prima ar fi abilitatea de comunicare eficienta pentru ca, asa cum se spune, 80% din managementul de proiect inseamna comunicare și pe buna dreptate pentru ca, esenta rolului de project manager este acela de integrator de eforturi și rezultate iar acest lucru nu se poate face fara comunicare. Am subliniat atributul eficientei pentru ca, în lipsa acesteia, se poate instala rapid dezordinea generata de comunicarea haotica, numarul canalelor de comunicare crescand exponential cu numarul entitatilor implicate.  A doua ar fi Negocierea, care în esenta, este o forma specifica de comunicare, ce ajuta la colaborare și la satisfacerea echilibrata a intereselor stakeholderilor. Nasterea și succesul proiectului depind în mod fundamental de acest echilibru.

BRYX: Un sfat pentru cei care sunt la inceput de drum ca Project Manageri?

Cristian Borozan: Unei persoane care s-ar gandi la o carierea în management de proiect, inainte de a apuca pe acest drum, i-as propune sa-și raspunda sincer la cateva intrebari, cum ar fi :

    1. esti dispus sa iti asumi raspunderea pentru rezultatele actiunilor altora?
    2. iti place sa lucrezi mai mult cu oameni decat cu obiecte (concrete / abstracte)?
    3. suporti, cat de cat rezonabil, prezenta incertitudinii?
    4. preferi mai mult “destul de bun” decat “cel mai bun” sau “foarte bun”?
    5. intelegi relativ bine: psihologia indivizilor, psihologia multimilor, te poti numi empatic?
    6. crezi ca ti-ar capta mai mult atentia “calatoria” decat “corabia”, “incarcatura” sau “portul destinatie”?
    7. iti place sa folosesti instrumente de planificare, monitorizare, analiza?
    8. ai mediat vreodata cu succes o disputa/conflict?
    9. ti s-a intamplat de mai multe ori sa fii oricare dintre: capitan de echipa, organizatorul unui eveniment, initiatorul unui joc, supraveghetorul unui grup?
    10. preferi mai degraba sa finalizezi actiuni incepute decat sa incepi altele noi?

Daca ti-ai raspuns cu DA la majoritatea intrebarilor de mai sus, felicitari și “welcome to the club”! Ca manager de proiect, vei avea satisfactii profesionale și umane nebanuite! Vei fi un “doer”! Te vei bucura de faptul ca “faci lucrurile sa se intample”, de rezultatele obtinute și mai ales de calatoria prin care ajungi la acestea.

Unei persoane care a pasit deja pe acest drum, dar este relativ la inceput, i-as spune:

    1. obisnuieste-te sa acorzi credit oamenilor cu care lucrezi, sa-i incurajezi și sa le recunosti meritele chiar și pentru mici imbunatatiri; mizeaza pe motivatia pozitiva mai mult decat pe cea negativa!
    2. proiectele se diferentiaza de alte activitati umane mai ales prin complexitate și incertitudine, de aici vin cele mai multe riscuri și probleme. Prin urmare, sa descompui (divide et impera) în mod regulat ceea ce trebuie realizat în proiect în lucruri mai simple (reducerea complexitatii) si mai controlabile trebuie sa devina a doua ta natura, la fel cum tot regulat trebuie sa te urci pe catarg și sa te uiti în zare, în cautare de aisberguri care iti pot scufunda corabia.
    3. creaza-ti o rutina din a invata permanent lucruri noi pe care apoi sa le experimentezi, în acest fel ai sansa de a crea și intretine un ciclu virtuos de invatare continua; dinamica vremurilor pe care le traim și a celor care vin peste noi te obliga la aceasta, indiferent de domeniul în care activezi.
    4. Orice proiect este menit sa genereze schimbari, de diverse tipuri și, implicit, te vei confrunta cu forte de rezistenta și respingere a acestora; afla permanent cine va fi afectat de aceste schimbari, cat de mult și în ce fel; creaza și actualizeaza permanent aliante cu cei care sprijina schimbarile, castiga-i de partea ta sau macar atenueaza-le impactul celor care se opun. De multe ori rezistenta la schimbare nu este altceva decat o forma de manifestare a senzatiei de teama, fata de amenintari reale sau inchipuite și de cele mai multe ori fata de necunoscut. Transforma necunoscutul în cunoscut (prin comunicare, transparenta, prezentari) și astfel rezistenta se va reduce considerabil.
    5. Imagineaza-ti proiectul ca pe o misiune de comando. Ai un obiectiv specific al misiunii, ai niste resurse, trebuie sa atingi obiectivul misiunii în prezenta mai multor constrangeri și incertitudini. Planifica-ti actiunile pentru succes dar fii pregatit mental sa suporti și esecuri, cel putin partiale. Asa arata misiunile reale, ca un amestec de victorii, satisfactii, rezultate dar și de suferinte, frustrari, rani. Un PM adevarat arata precum un capitan pe al carui piept se vad și decoratiile dar și cicatricile. Nu idealiza lucrurile, nu fii perfectionist și nu lasa nimic sa-ti scufunde motivatia de a duce lucrurile la bun sfarsit! Fii un doer! Fii un finalizator!

BRYX: Va multumesc pentru informatiile oferite si sa va doresc success in indeplinirea obiectivelor PMI Romania.

Cristian Borozan: Și eu va multumesc foarte mult și doresc tuturor un an 2021 mult mai bun decat predecesorul

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...

One thought on “Despre PMI Romania cu presedintele PMI Romania, Cristian Borozan

  1. Bravo, Cristi ! Frumoasa pledoarie pentru cariera de PM !
    Se simte spiritul cazon .. comando, căpitan, piept cu decorații și cicatrici .. 🙂
    Ies și eu în front sa raportez opinia mea .. 🙂 .. anume ca PM-ul trebuie sa fie, în primul rând, un general, un “thinker” care, prin planificare, sa definească strategia si obiectivele clare ale implementării (aka “commander’s intent”), lăsând echipa de “doer”-i (cei care lucrează la livrabilele proiectului ), eventual conduși de un căpitan, să-și aleagă singuri tactica operațională în atingerea obiectivelor stabilite. Bine-nteles ca generalul trebuie sa stea cât mai mult în mijlocul “doer”-ilor .. “kindof” Napoleon ! 🙂

    Rating: 5.0/5. From 1 vote.
    Please wait...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *