Un PMP român la Jaguar Land Rover in Marea Britanie

Reading Time: 6 minutes

George BaronGeorge Baron: 11 ani in proiecte de cercetare – dezvoltare in industria automotive ca manager de proiect, acum in rolul de “lead engineer”. Rolul lui combina atat responsabilitati de project management si business, cat si coordonare tehnica. In 2009 a obtinut certificarea PMP si este mai degraba un om al actiunii decat un om al vorbelor. Motto-ul sau: “I am the master of my fate, I am the captain of my soul”!

ComunitateA: Cum ai ajuns la profesia de project manager?

George: Intr-o zi frumoasa care anunta primavara m-au sunat cei de la Siemens VDO Automotive si mi-au propus o pozitie in cadrul departamentului de cercetare-dezvoltare din Timisoara. Au fost patru interviuri atat cu persoane din Timisoara cat si cu persoane din Germania. M-am bucurat cand am fost admis dar si mai mult m-am bucurat cand am inceput proiectul de cercetare-dezvoltare cu o echipa virtuala. A fost primul proiect dezvoltat complet in Timisoara si livrat catre un client producator de masini de renume din Germania. Satisfactia a fost maxima.

ComunitateA: Cum ai ajuns sa fii PM in UK?

George: Povestea este mai lunga putin si voi incerca sa fac un rezumat. Dupa ce am livrat primul proiect cu succes la Siemens VDO Automotive imediat mi-am dorit proiecte mai complexe simtind ca am energia necesara. Mi s-a oferit increderea in cadrul aceleiasi companii de atatea ori de cate ori am cerut. Si as considera ca mi-am aliniat proiectele in directia trasata de companie dezvoltand si relatii de afaceri cu partenerii straini cu care am colaborat excelent. La un moment dat a avut loc o cotitura, Siemens VDO a fost preluat de Continental Automotive, au fost mai apoi cativa ani de tatonari si de reasezare a lucrurilor timp in care proiectele se derulau. Am decis o schimbare de directie pur si simplu. Am ales Takata Romania, companie la care mi s-a oferit sansa de a lucra in echipa de ofertare unde am acumulat multe cunostinte despre procesul de ofertare – achizitie inainte de inceperea proiectului. Am ofertat si negociat proiecte potentiale pentru doua branduri de renume din UK, Aston Martin respectiv Jaguar Land Rover. Am castigat primul proiect, pe cel de-a doilea l-am pierdut. Sansa a fost de partea mea si am aplicat pentru Jaguar Land Rover un an mai tarziu. Asa am ajuns in UK la Jaguar in octombrie 2014!

ComunitateA: Care e diferenta de abordare fata de Romania din punctul de vedere al project managementului?

George: Daca as face referire la managementul de proiect din punctul de vedere al responsabilitatilor, as spune ca nu sunt diferente prea mari. Insa cum vad si cum trateaza companiile rolul de manager de proiect in UK respectiv in Romania, as spune ca diferentele sunt destul de mari. Aici, ti se ofera autoritate si libertatea de care ai nevoie ca manager de proiect pentru indeplinirea cu succes a proiectului, bineinteles prin aplicarea metodelor agreate intern. Deci responsabilitati dar si autoritate.

ComunitateA: Cum percepi piata de PM acolo?

George: Managerii de proiect sunt la mare cautare insa bineinteles selectia este riguroasa. Rolul in sine de manager de proiect, in industria automotive, nu este unul usor deloc, necesita cateva competente in plus, inclusiv tehnice, apropo de discutiile interminabile despre acest subiect. As putea spune ca managerul de proiect este asezat si privit foarte bine in cadrul organizatiei si societatii.

ComunitateA: Ce informatii ai legate de plaja de salarii in UK/in industrie?

George: Nu as avansa niste sume pentru ca plaja de salarizare este foarte diversa, conteaza experienta, industria si chiar si zona din UK. Salariile in UK, multe dintre ele, sunt publice la inceperea selectiei iar marja de negociere este foarte mica. Asadar ce apare pe net in ofertele de munca este real. Cred ca este normal sa fie asa, fiecare organizatie isi face un buget de cheltuieli si mai apoi aplicantii, la fel. Este o situatie “win-win” inca inainte de a incepe lucrul in sine. Si mai apoi transparenta este una dintre cheile succesului.

ComunitateA: Ce tool-uri de PM folositi in cadrul organizatiei? Sunt impuse metodologic anumite instrumente?

George: Folosesc tool-urile clasice conform recomandarilor si best practice-urilor din PMBOK Guide. Si nu sunt impuse metodologic intern. Oamenii aici (cel putin cu cine am intrat eu in contact) au in general o experienta in spate, de aici si acea libertate in alegerea uneltelor de lucru, increderea fiind in prim plan in cadrul echipelor inclusiv managementul.

ComunitateA: Exista o metodologie specifica de PM pe care sa o urmati sau niste procese de project management care se integreaza intr-un ansamblu procesual al organizatiei? In ce grad sunt respectate? (stii de discutiile de genul: haos procesual, ba exista procese si nu se respecta etc)

George: Metodologia de management de proiect este clar definita si se urmeaza, nu pot oferi mai multe detalii despre cum e structurata doearece este confidentiala.

ComunitateA: Ce certificari ajuta?

George: Pe mine certificarea PMP, pe care am obtinut-o in 2009, m-a ajutat foarte mult. In plus mi-a oferit sansa de a gasi calea catre multe alte biblioteci de carti in domeniu. Cu toate acestea as putea spune ca si gasirea unei companii potrivite are un rol esential in exercitarea cunostintelor acumulate prin certificarea PMP.

ComunitateA: Ce se cauta la un PM?

George: Determinare, curaj, inventivitate, creativitate, capacitate organizatorica si nu in ultimul rand bune competente tehnice in domeniu.

ComunitateA: Apropo de competente tehnice si de discutiile interminabile pe acest subiect: cat de greu i-ar fi unui PM din afara automotive, sa spunem din banking sau constructii, sa ajunga sa devina performant in proiecte de genul in care esti implicat?

George: Un manager de proiect din afara industriei automotive, cu suficiente cunostinte acumulate conform metodologiei PMI dar fara suficiente cunostinte specifice industriei, ar avea nevoie de un timp indelungat pana la momentul cand se poate afirma ca este performant. As raporta acest raspuns prin exemplul personal, aproximativ un an, poate un an si jumatate este timpul optim pentru familiarizarea cu standardele si cerintele legislative extrem de stufoase ale acestei industrii. Ma refer la acei manageri de proiecte care gestioneaza dezvoltarea unui produs finit pentru a fi introdus in productie de serie intr-un autovehicul.

ComunitateA: Si ca veni vorba, in ce tipuri de proiecte esti implicat? Cat dureaza, buget, high level scope?

George: Proiect de cercetare-dezvoltare si coordonare furnizori, durata de aproximativ trei ani si jumatate. In ceea ce priveste aria de curpindere a proiectului, pe scurt, Vehicle Powertrain Control, cu alte cuvinte, controlul electronic al miscarii autovehicului (inima masinii). Bugetul este confidential.

ComunitateA: Esti implicat si in partea de presales si de contractare, dinaintea proiectului? Sau in gestionarea relatiilor cu furnizorii?

George: Da, sunt implicat in partea de achizitie de aceasta data si nu in ofertare (asta s-a intamplat pe durata slujbei anterioare), analizez ofertele furnizorilor potentiali, trasez cerintele de dezvoltare, urmaresc implementarea si validarea lor ulterioara atat din punct de vedere performanta tehnica cat si relativ la costuri.

ComunitateA: Cum arata o zi obisnuita de lucru?

George: In fiecare dimineata, la inceput, cu o cafea aburinda in fata, inca nu am trecut la ceaiul englezesc, imi trasez agenda proprie pe ziua respectiva si pe cateva zile inainte. Sedintele fac parte dintr-o zi obisnuita de lucru, dar si analize complexe executate individual pe baza unor date primite de la furnizori si nu numai. Totul se desfasoara intr-o atmosfera calda si prietenoasa, dar profesionala.

ComunitateA: Care este cea mai mare provocare pe care ai intalnit-o din punct de vedere profesional acolo?

George: Coordonarea unei echipe de peste 10 membrii, eteorgena din punct de vedere cultural, cred ca as putea spune ca este una din cele mai mari provocari. Constiinta oamenilor, in schimb, este o trasatura comuna in UK, ca si perceptie a mea, acest lucru facand ca gestionarea unei astfel de echipe sa fie mai usoara.

ComunitateA: Care sunt greutatile de a fi român in UK?

George: Exista diferente culturale cu siguranta, desi umorul englezesc este cunoscut si apreciat de cei mai multi… Pe moment ma simt de parca m-as fi nascut aici cu mult timp in urma. Cateodata simt ca-mi lipsesc produsele traditionale, de exemplu sarmalele si muraturile, sau mersul la pescuit. Cu pescuitul o voi rezolva, raman sarmalele si muraturile 🙂

ComunitateA: Unde locuiesti?

George: Locuiesc in West Midlands, Coventry, un oras de dimensiunea Timisoarei. Este foarte cochet, cu cateva atractii interesante, lacul cu lebede pe langa care trec zilnic catre slujba este una dintre ele.

ComunitateA: Cat de greu a fost sa rezolvi si cum ai rezolvat cu casa?

George: Pot spune ca am fost norocos. Am inceput cautarile cu trei saptamani inainte de data efectiva de incepere a lucrului. In prima saptamana de lucru efectiv, fiind deja in UK, am semnat contractul de inchiriere.

ComunitateA: Exista o comunitate romaneasca in zona?

George: Da, exista o comunitate romaneasca aici, careia ii multumesc pe aceasta cale pentru informatiile oferite pentru adaptarea in UK. In acelasi timp, in cadrul companiei suntem o comunitate, foarte multi sunt sositi din Bucuresti.

Rating: 4.6/5. From 19 votes.
Please wait...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *