Cartea “Elemente de strategie concurentiala” (David Faulkner, Cliff Bowman) a ajuns pe lista mea de citit in urma cu cativa ani, cand incercam sa inteleg de ce compania la care lucram nu se pozitiona in alte categorii/pe alte piete. Citind-o, anul acesta, am inceput sa privesc situatia din alta perspectiva. Am invatat ca temelia strategiei concurentiale sta in furnizarea valorii catre client.
Cartea iti da esenta strategiei concurentiale, nu are pretentia ca trece in revista modelele sau structurile existente. Practic detaliaza aspectele cheie – matricea clientului si cea a producatorului – legatura dintre cerere (valoarea de utilizare perceputa a clientilor) si oferta (competentele producatorilor). Arata cum, ca sa mentii un avantaj concurential, trebuie sa oferi (si mentii) clientilor maximul de VUP si cele mai mici preturi percepute.
Acopera notiunile de baza in strategie concurentiala: pe langa matricea clientului si matricea producatorului trece in revista mediul concurential, analiza PEST, scenariile, optiunile strategice, si principalele posibilitati de reorientare a firmei pentru a ocupa o pozitie cat mai puternica pe piata – extinderea prin alianta sau achizitie si implementarea strategiei prin dezvoltare interna.
O idee de baza este ca “orice strategie este mai buna decat nici o strategie”. O sa vedeti ce diferente sunt intre eficienta si eficacitate ca sa intelegeti ce competente de esenta va diferentiaza de concurenti.
Mi-a placut ca iti ofera un fel de check list uri, de exemplu pentru firma care opteaza pentru optiunea strategica de achizitie pentru a se pozitiona cat mai puternic pe piata, se recomanda o abordare in 8 pasi. Si vine si cu best practices, de exemplu, pentru cazul de mai sus, se recomanda eliminarea din start a achizitiilor in industriile si domeniile fara legatura cu cele in care achizitorul are experienta si care necesita competente pe care acesta nu le are.
Ok, la sfarsitul cartii vrei sa intelegi: cum construim o strategie concurentiala? Raspunsul, pe scurt: analiza, formulare si evaluare.
Ideea care m-a incantat cel mai tare a fost aceea ca orice construire a strategiei/reorganizare a companiei trebuie sa fie tratata ca un proiect. Si ca evident, trebuie alocat managerul de proiect potrivit. Si timp, si echipa, si setarea asteptarilor, si studiu preliminar, si agreare de scop, prioritati, roluri, responsabilitati, permanenta monitorizare si control. Va suna cunoscut?
In plus, exemplele sunt practice si adecvate – nu prea stufoase, dar nici prea simple. Eu am gasit-o la editura Teora, dar puteti gasi si varianta in engleza pe amazon.
Ca manager de proiect, cartea iti ofera un insight in notiunile de baza pe care trebuie sa le ai in termeni de strategie. Daca vrei mai mult, poti incerca una din cartile lui M.E. Porter – “Competitive Strategy” sau “Competitive Advantage”.