Tot mai multe organizatii prezinta avantajele abordarilor Agile. Daca vorbim de trenduri, asa cum va obisnuisem anul trecut intr-o serie de articole referitoare la tendintele in PM, poate cel mai puternic trend in PM este sa fii “agil” ca project manager, ca echipa, ca organizatie. Aceasta pentru a face fata schimbarilor dese cerute de client. Mai mult, in mediul acesta economic turbulent, plin de schimbari, a aparut necesitatea unei organizatii de tip “agil”. Multi din cititorii acestui site cumosc metodologia Agile, dar ce inseamna “Organizational Agility”?
Pe langa teoriile si abordarile “agile”, as vrea sa vedem ce inseamna sa fii “agil” ca organizatie; organizatia trebuie sa fie capabila in a recunoaste oportunitatile si amenintarile atat interne cat si cele din piata si sa aiba capacitatea de a raspunde si de a se adapta rapid la acestea.
Pe siteul AgileAlliance.Org sunt prezentate caracteristicile unei organizatii agile, caracteristici pe care le consider interesant de luat in seama:
• Membrii organizatiei percep organizatia ca un sistem
• Organizatia sustine stilul “catalist” de leadership
• Organizatia adopta stilul de comunicare deschis
• Organizatia invata continuu din experienta avuta
• Strategia si guvernarea organizatiei se bazeaza pe adaptare continua si pe valoare adaugata de business pe termen lung
• Membrii organizatiei se perfectioneaza continuu in rolul pe care il au
Ideile se regasesc si in cartea lui Peter Senge “The Fifth Discipline: The Art and Practice of The Learning Organization ”.
In acest articol si in urmatorul vom lua pe rand fiecare din ideile enumerate mai sus:
Membrii organizatiei percep organizatia ca un sistem
In organizatiile agile oamenii inteleg ca munca fiecaruia are efect asupra functionarii intregii institutii si prin urmare acestia isi iau responsabilitatea pentru activitatea efectuata. Aceasta transformare este un proces indelungat si are o natura atat iterativa cat si incrementala. Se poate incepe prin determinarea partilor implicate (departamente, business unit, etc.) si optimizarea relatiilor dintre acestea. Trebuie sa se renunte in timp la ideea de “noi si ei”, se incurajeaza colaborarea intre business unit-urile aceleiasi organizatii, se incurajeaza schimbul de informatie.
Organizatia sustine stilul “catalist” de leadership
Leaderii de tip “Catalist” sunt cei care inspira pe altii, cei care isi dau seama unde este necesara o schimbare in bine, o initiaza si urmaresc sa se indeplineasca. Acest tip de leader nu are legatura cu rolul din organizatie, nu sint “directori”, sau “arhitecti”, ci doar oameni care iau initiativa sa schimbe ceva in mai bine si lupta pentru a sustine aceasta schimbare.
Se adopta stilul de comunicare deschis
S-a promovat mult in ultima vreme nevoia de comunicare. Ce aduce nou “organizatia agila” este faptul ca mai important este cum comunicam decat ce.
Pe langa faptul de la sine inteles ca orice membru al organizatiei poate comunica deschis si exprima propria opinie, mai interesant la acest concept este sustinerea de catre organizatie a acestui tip de comunicare. Aceasta se poate face formal prin organizarea de evenimente desfasurate in open space, bloguri interne, sau informale, de exemplu in bucatarie, sau in curte, unde se dezbat idei.