grow team

Cum sa cultivam si sa crestem chimia intr-o echipa – episodul 1

Reading Time: 3 minutes

grow teamAceasta este o poveste despre o calatorie de echipa aflata abia la inceput. As vrea sa capteze atentia dar mai ales sa genereze actiune. Contine o ‘’reteta’’ deja testata, cu cele mai potrivite ingrediente pentru a cultiva si a creste ‘’chimia’’ intr-o echipa.

Povestea mea este despre o echipa cu oameni care au ‘’crescut’’ impreuna in Metro Systems, au lucrat cu diverse tehnologii si in prezent datorita unui anumit context, s-au reunit in aceeasi formula sa construiasca solutii noi, implementand idei noi folosind principii desprinse din Agile Manifesto.

Contextul tehnic. Avand in vedere ca trendul in IT se misca catre microservicii si arhitectura distribuita si deoarece comunicarea sincrona este destul de dificila, a fost nevoie de o solutie care sa ofere backbone-ul pentru o arhitectura bazata pe evenimente. Solutia aleasa de noi este Apache Kafka.

Identitatea echipei. Apache Kafka este orchestrata cu maiestrie in Metro Systems Romania de o ‘’formatie’’ cu numai 4 oameni, isi spun OPQS. Vine de la ‘’One Platform Queueing Services’’.

Contextul de organizare. Folosim simultan doua metode de lucru diferite la nivel de echipa: frameworkul Scrum si metoda Kanban de management a fluxului de lucru.

Continutul retetei unei echipe performante se refera la “ingredientele” folosite de noi ca sa incurajam, sa cultivam si sa crestem ‘’chimia’’ din echipa deja sudata (in stadiul 4 ‘’Performing’’ in modelul Tuckman).

Am enumerat ingredientele mai jos:

  • Cream un mediu sigur din punct de vedere psihologic. In echipe ‘’psyhologically safe’’ oamenii se simt acceptati si respectati pentru opiniile lor, chiar daca acestea difera. Fiecare ‘’jucator’’ OPQS are personalitatea sa. Asta se traduce cel mai adesea in opinii si argumente diferite care sunt evident spuse direct si deschis fara teama de a fi judecat sau etichetat intr-un anume fel.
  • Avem grija la atitudine. Rezonam perfect pentru ca avem aceeasi atitudine indiferent de circumstante. Impreuna suntem ca si componentele unei masini, fiecare isi face treaba la timpul potrivit iar rezultatul este ca livram repede si cu usurinta (nciodata ‘’fast and furious’’).
  • Comunicam cu incredere. Relatia cu clientii nostrii este ca un pod construit pe o fundatie solida. Atunci cand construim noi functionalitati Nimic nu este mai important decat sa comunicam cu cei care conteaza cel mai mult pentru noi: clientii nostri. Am invatat deja ca daca dezvoltam ceva ce noua ni se pare grozav, nu este neaparat si ceea ce clientul are cu adevarat nevoie. Implicarea si comunicarea cu clientii de la inceput si pana la sfarsitul dezvoltarii e esentiala. O echipa de vis transmite incredere dar si calm. Tratand lucrurile la ‘’rece’’, chiar si atunci cand lucrurile scapa de sub control e la mare cautare.
  • Credem in munca de echipa, avem ‘’coloana’’ atunci cand e vorba de spus lucrurilor pe nume, o facem intr-un mod pragmatic, nu divagam de la subiect, asa reusim sa-i convingem pe ceilalti cu usurinta.
  • Construim relatii care sa dureze facand multe lucruri in echipa, dar si in afara ei intr-un cuvant am descoperit multe in comun: de la scris, citit si savuratul mancarii pana la calatoritul in jurul lumii si mai nou, ne place sa fim si Nasi de cununie dar si de botez unii altora. Nu suntem doar colegi, suntem colegi si prieteni.
  • Citim o gama larga de la fictiune la carti de specialitate. Asta ne face sa fim la curent cu noutatile din fiecare domeniu si ne permite sa dezvoltam solutii performante.
  • Scriem si astfel ii putem influenta pe cei din jurul nostru, pentru ca prin ceea ce scriem ne dorim sa le dam de gandit.
  • Aratam entuziasm, si asta conteaza mai ales cand scoate in evidenta lucrurile pe care le simtim si in care credem cu adevarat. Am invatat sa transmitem entuziasm integrand rutina cu creativitatea, pastrand balanta intre munca de zi cu zi si distractie.
  • Organizam retrospective. O data pe luna, de obicei la ‘’leafa’’, ne adunam la o vorba si un pahar sa sarbatorim ce a mers bine si o ‘’tinem tot asa’’ dar si ce nu a mers, ce am avut de invatat din ambele imprejurari si cum sa indreptam lucrurile.

Meredith Belbin, cercetător și teoretician în domeniul managementului, cunoscut în special pentru munca sa în domeniul managementului echipelor, a spus candva ’’Nimeni nu e perfect, dar o echipa poate fi’’, asa ca va propun sa continuam periplul prin bunele practici aplicabile unei echipe pe care l-am inceput in acest prim episod, cu un al doilea episod, in care sa va vorbesc despre implementarea de OKRs in echipa noastra –  acronim pentru Objectives and Key Results.
La buna revedere!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact Us