Am sa pornesc de la faptul ca planificarea este unul din pasii importanti din viata unui proiect. Planul de proiect, si nu ma refer doar la un schedule ci la plan inteles in sensul larg al cuvantului, adica plan de comunicare, de calitate, de management al riscului, baseline de timeline si cost si toate celelalte componente ale sale, se creaza prima data undeva la inceputul proiectului si apoi se urmareste si updateaza atunci cand este cazul.
Conform normelor etice ale profesiei de project management si al celor de best practice in acelasi timp, planul de proiect trebuie sa fie “realistic, approved and bought into” dupa cum zice Rita Mulcahy. Asta inseamna ca planul de proiect nu este doar ceva pe care il facem sa fie acolo, sau ceva care daca avem noroc anticipeaza cum vor merge lucrurile, ci este chiar un plan adevarat tot asa cum facem planul unei case si apoi construim casa intocmai dupa cum e descris in plan.
Un alt proces care incepe o data cu proiectul este cel de management al riscului. Logul de riscuri este unul dintre logurile care se creeaza cel mai devreme in viata proiectului, iar riscurile sunt identificate, analizate si mitigate pe toata durata lui. Asta inseamna ca atunci cand am definitivat planul de proiect la inceputul proiectului si l-am prezentat spre aprobare, echipei, managementului etc, avem si un log de riscuri. Mai mult, conform riscurilor identificate pana in acel moment, posibil sa avem si un buget de contingenta alocat peste bugetul de proiect.
Deci avem un plan, si avem o lista de riscuri cu un plan de mitigare. Si atunci, ce mai poate merge rau in proiect? Daca planul este realist, este discutat cu toata echipa, este aprobat, avem commitment si lucrurile care il pot impacta sunt detaliate si analizate si avem un plan de a le adresa, atunci proiectul ar trebui sa mearga cat se poate de lin si sa fie extrem de simplu sa il conduci pana la final. Si totusi nu e asa! Multe proiecte, chiar si planificate bine au probleme. Daca proiectul are probleme, inseamna ca niste lucruri pe care PM-ul in plan le-a asumat ca vor merge bine, au mers prost. Si daca a facut planul cu buna credinta si cu competenta, atunci inseamna ca pe baza informatiilor de la momentul planificarii, chiar era indreptatit sa creada ca ele vor merge bine. El pur si simplu a omis posibilitatea ca anumite lucruri sa mearga prost fie pentru ca nu a avut suficiente informatii, fie pentru ca chiar nu se putea anticipa de catre nimeni la acel moment cum vor decurge evenimentele. Oricum ar fi, din punctul sau de vedere, ca PM, ambele intra sub termenul de “unknown unknowns”. Adica acele riscuri despre care el nici nu stia ca exista (daca ar fi stiut le-ai fi pus in logul de riscuri). Cu cat aceste riscuri sunt identificate mai bine, mai din timp, sau chiar anticipate mai bine daca chiar nu pot fi identificate, si cu cat sunt tratate mai bine, cu atat proiectul are mai multe sanse de a merge conform planului.
Pare-se din cele de mai sus, ca o concluzie, ca succesul unui proiect sta in 2 lucruri: o planificare buna si apoi o excelenta munca de risk management care sa inlature orice riscuri ce pot devia proiectul.
Ce vreau sa va propun este o incercare de schimbare de perspectiva la care sa va ganditi si in acelasi timp o intrebare legata de cele de mai sus.
Perspectiva noua pe care v-o propun este: in loc de un PM care planifica si apoi urmareste planul pas cu pas pentru a il duce la indeplinire, un PM care planifica si apoi lasa proiectul sa se execute singur de catre echipa conform planului, iar el, intocmai ca politia in fata coloanei oficiale, merge cu cativa pasi in fata planului asigurandu-se ca totul este pus la punct pentru ca proiectul sa nu intampine probleme in desfasurarea sa. Inlatura obstacole, comunica proactiv, asa incat atunci cand echipa a ajuns la un anumit pas din plan totul este pus la punct, pregatit, ca pasul respectiv sa se execute fara probleme.
Iar intrebarea pe care o adresez este: cum vi se pare formula
Project management = planning + risk management?

by
Poate fi adevarat daca:
1. epsilon, unde epsilon este durata dintre doua interatii de determinare/update registrul de riscuri + etapele ulterioare din managementul riscului, tinde la valori f mici (zilnic) si
2. mai pui in ecuatie si change management.
Salut,
Formula mi se pare incompleta pentru ca sub palaria generoasa de “risk management” si sapca cuprinzatoare de “planning” nu reise ca “factorul uman”, acel ceva greu de cuantificat si definit in cateva cuvinte, contribuie din plin la succesul sau esecul unui proiect. Aici asa aminti doar cateva: sentimentul de incredere sau neincredere pe care il transmite project managerul catre echipa si mai ales catre sponsor, capacitatea project managerului de a gestiona stakeholderii, cu mult peste ceea ce inseamna “stakeholders management” asa cum scrie la carte, capacitatea project managerului de a gestiona resurse umane care nu sunt strict alocate pe proiectul lui. Foarte important, ceva ce nu reiese neaparat din formula, este capacitatea project managerului de a negocia: negociere pentru resurse mai competente, negociere pentru termene(care apoi se pot actuliza in planningul aferent), negocierea unor cerinte noi sau de schimbare etc. La fel de important: capacitatea project managerului de a proteja echipa de proiect de influente nefaste si de presiune inutila din partea diversilor stakeholderi. Ce vreau sa spun de fapt: in viata unui proiect apar situatii neprevazute care dincolo de orice metodologie, pentru a fi depasite solicita calitatile umane unui pm dar si a echipei de proiect. Cred ca asta nu poate fi prinsa in vreo formula.
Schimbarea de perspectiva seamana mult cu Agile, cu un mic amendament ca PM nu “se asigura ca TOTUL este pus la punct” ci suficient ca echipa sa poata sa construiasca detaliile. Zic eu ca din formula pe langa planning mai lipseste monitor si control, si elementul notabil pe care l-ai mentionat, delegate. So: plan, delegate, monitor and control pe toate cele 6 dimensiuni ale unui proiect din care risk-ul mentionat aici e una din componente.
Legat de metodologii si best practices, in proiecte pe langa risc legat strict de livrabil mai sunt si asa numite riscuri de management de proiect. Agile de ex prin modul in care opereaza este “plan de mitigare” pentru multe posibile riscuri de management (de ex change, implicarea clientului, acceptanta, etc) dar introduce si riscuri suplimentare, ce tre sa apara by default in risk register (business time, etc)