Dinamica echipelor – O introducere

Reading Time: 3 minutes

Lucrul in echipa este esential pentru orice proiect, sau afacere. Dar cum poate cineva sa construiasca si a dezvolte o echipa eficienta ? Teoria de dezvoltare a echipelor prezentata de Bruce Tuckman spune ca fiecare echipa trece prin cinci faze: Forming, Storming, Norming, Performing si in final, Adjourning. Pentru cei care nu sint familiari cu aceasta teorie, voi incerca sa sumarizez in citeva rinduri fiecare faza, dar o sa incerc sa dau si citeva sugestii  din  experienta personala de peste 10 ani in People Management.

Sigur, ia timp ca o echipa sa devina eficienta, asa ca este important pentru leader-ul de echipa, project manager, line manager (il vom referi in acest articol ca “leader”) sa inteleaga fazele prin care o echipa trece pe tot parcursul proiectului.  La fel de necesar este ca un leader sa isi ajusteze stilul de conducere pentru echipa sa, in functie de faza in care aceasta echipa este.

Fazele de care vorbeam sunt:

1. In Forming , echipa este nou creata. Membrii echipei sint politicosi unii cu altii, gindesc pozitiv, asteptind cu interes sa vada ce se va intimpla. Ei sint motivati, pentru ca totul este nou, interesant, vor sa vada cum vor evolua lucrurile. In aceasta faza leaderul ar trebui sa aiba rol dominator, sa seteze obiectivele proiectului, „regulile jocului”, cum vor lucra in echipa. Leaderul va decide si va comunica rolurile fiecarui individ, le va pune intr-o harta a echipei si o va distribui catre toti membrii echipei. Este recomandat sa existe si o harta a stakeholderilor implicati in proiect pentru a vedea cum echipa va afecta activitatea acestor stakeholderi si cum acestia pot afecta echipa si proiectul nostru.

Din experienta,  aceasta etapa de “forming” este destul de scurta, dureaza doar cit dureaza intilnirea de “kick-off” sau chiar si mai putin ….:-).

2. Intram in faza de Storming in care unii membrii incep sa isi exprime dezaprobarea in special cu obiectivele proiectului. („Cum ati acceptat termenele astea asa scurte ? Este absolut imposibil !”…Va suna familiar ?). Unii vor pune sub semnul intrebarii pozitia leaderului, unii ar putea fi nemultumiti cu taskurile primite,  sau cu deadline-uri, in timp ce altii pot sta linistiti in coltul lor, dar ingrijorati de ce va urma. In aceasta faza se pot rupe relatiile de servici, pot aparea conflicte, oamenii aruncind responsabilitatea de la unii la altii.

Din nou, pozitia leaderului este importanta. El/Ea trebuie sa ramina ferm pe pozitie, cu o atitudine pozitiva, sa ii sustina pe cei mai putin increzatori, sa incerce sa inteleaga ce e in spatele plingerilor (de cele mai multe ori este altceva, neexprimat), sa explice din nou procesele si obiectivele de atins, si mai ales care este rolul fiecaruia si cum afecteaza munca sa pe colegii din jur, dar cum afecteaza si rezultatele proiectului.

3. O data ce principalele probleme din echipa s-au rezolvat, echipa intra in faza de Norming; leaderul ar trebui sa faca loc si sa permita membrilor echipei sa isi ia responsabilitatea pentru actiunile lor si pentru taskurile repartizate. Ei déjà se cunosc, respecta harta definita a echipei, incep sa ceara ajutorul unul altuia, nu mai au nevoie de interventia „sefului”. In aceasta faza se ajunge la colaborare, pentru ca oamenii incep sa fie dedicati obiectivelor, inteleg rolul lor, incep sa lucreze …ca o echipa.

4. Performing este o idealul la care tindem sa ajungem, in acest moment leaderul a creat déjà spatiul pentru ca echipa sa performeze, ii va ajuta totusi in decizii, dar ii va lasa sa isi asume intreaga resposabilitate pentru actiunile lor.

Leaderul poate iesi din scena acum, poate delega marea majoritate a taskurilor, se poate concentra pe noi oportunitati – un nou proiect, o noua echipa, si „here we go again” faza de „forming” . ..;-).

Trebuie sa subliniez ca echipa va functiona independent de leader doar in conditiile in care obiectivele sint setate si intelese corect in faza de Forming, sustinute apoi pe tot parcursul proiectului. Aceasta inseamna ca pe linga scopul proiectului, milestone-uri, si toat ce intra in Planul de Proiect, leaderul va trebuie sa seteze corect si ce se asteapta de la echipa, dar sa afle si ce cere echipa de le el. Totul trebuie clar comunicat de ambele parti, sustinut, altfel echipa va trece din Storming, inapoi in Forming si tot asa…

5. Spargerea echipei este in faza de Adjourning  aceasta fiind dificila pentru echipa, deoarece oamenilor in general le place rutina, s-au dezvoltat relatii personale, si acceptam cu greu sa o luam de la capat, cu alti oameni, alte reguli. In aceast faza este bine sa se desfasoare sesiunea de „lectii invatate”, sa se traga concluzii, sa vedem ce a mers bine, ce a mers rau, ce am invatat din aceasta experienta.

Aceasta este pe scurt povestea din spatele dinamicii unei echipe. Ca manager, sau chiar ca membru al unei echipei recomand sa intelegem prin ce faza trece echipa in care functionam, ca sa putem sa ii facem si pe ceilalti sa inteleaga si sa treaca la faza urmatoare.

Nota de final: Trebuie sa recunoastem ca sint unele situatii cind echipa ramine permanent in Storming, sau ca multe din echipe nu trec in Performing niciodata, dar asta este o alta poveste… 🙂

 

2 thoughts on “Dinamica echipelor – O introducere

  1. Articolul este cu adevarat interesant prin prisma faptului ca dincolo de orice teorie este ancorat in realitate. In marea majoritate a cazurilor cel putin faza de storming ..e aproape omniprezenta si aproape permanenta…daca pot spune asa :). Pe de alta parte,pana acum nu am vazut nici o echipa in “performing”, dar poate ca nu am vazut eu destule, cine stie ?

  2. Este adevarat ca “performing” este idealul la care vrem sa ajungem; nici eu nu am intilnit vreo echipa sa fie la acest nivel, vesnic sint “sclipiri” de “storming”, doar oameni suntem…:-). Multumesc pentru comentariu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact Us