In urma cu doi ani am scris un scurt articol de prezentare a roadmap-ului care trebuie parcurs pentru obtinerea certificarii PMP. Lucrurile nu s-au schimbat intre timp, insa pe emailul pmcommunity.ro, in sectiunea Q&A si pe Forum au fost puse mai multe intrebari referitoare la diferite detalii ale procesului de aplicare pentru examenul de PMP. Iata mai jos o sinteza a lor si a rapunsurilor clarificatoare, actualizata cu cele mai recente informatii:
Q1: Care ar fi primul pas care ar trebui facut in procesul de aplicare?
Sa va creati un user pe PMI.org. Selectati “New user. Register Now”. Crearea user-ului nu costa nimic si aveti nevoie sa va logati atunci cand veti submite aplicatia.
Q2: Cat timp ia completarea aplicatiei de experienta?
Completarea aplicatiei ia in general intre 4 si 8 ore. Va sfatuiesc sa o faceti intai offline, intr-un excel, folosind acest template si inainte sa o submiteti online apelati la cineva cu experienta in aceasta certificare sa va faca un review. Foarte important este si review-ul descrierii narative a proiectelor si a responsabilitatilor, nu numai a distributiei orelor intre cele 5 grupe de procese! Au existat aplicatii care desi din punctul de vedere al orelor erau ok, li s-au fost cerute explicatii suplimentare, aplicatia fiind trecuta in “pending”, pentru ca descrierea narativa a responsabilitatilor nu era sincronizata cu repartitia orelor submise (ex: erau descrise responsabilitati din “Project Closing”, dar la “Project Closing” nu era raportata nici o ora) sau descrierea proiectului suna a operatiune.
Q3: Cat de lunga sa fie descrierea narativa?
Descrierea narativa a proiectului si a responsabilitatilor nu poate sa fie mai lunga de 550 de caractere.
Descrierea obligatoriu in engleza.
Q4: Cam cum ar trebui sa arate descrierea narativa?
O propozitie despre proiect si obiectivele acestuia.
Exemplu:“The project was about building a web based application for managing network devices.”
Si alte 3-4 propozitii despre responsabilitatile voastre.
Exemplu:“My main responsibilities: identifying key stakeholders and high level risks, defining the high level scope, creating WBS and developing the cost estimates and cost baseline, schedule baseline, allocating the resources, carrying out the communication plan, measuring project performance, analyzing the change requests, verifying the deliverables, archiving the project records, obtaining financial project closure”
Evitati includerea in descriere a informatiilor legate de buget, de marimea proiectului, ce saving-uri ati facut, ce aprecieri fabuloase ati primit pentru realizarile voastre, ce performante ati reusit. Va consuma din caractere, fara sa furnizeze o informatie folositoare catre PMI.
Q5: Se pot submite si proiecte care sunt in curs de derulare sau care au fost cancelate?
Da, fara nici o problema. Numai sa aveti grija la proiectele in curs de derulare sa nu puneti ore la “Closing”, pentru a evita niste intrebari clarificatoare, chiar daca ati derulat activitati din Closing. Iar la proiectele cancelate sa nu va concentrati pe justificari prin care sa scoateti in evidenta ca nu a fost vina voastra ca proiectul a fost un esec.
Q6: Cum se face submiterea online a aplicatiei?
Va logati intai cu userul creat la Intrebarea 1. Apoi selectati “Certification -> Which Certification is Right for You? -> PMP”. Iata linkul: Project Management Professional (PMP)®
Q7: Ce sanse am sa fiu auditat?
PMI nu declara ce procentaj este selectat pentru audit. Selectia se face in principiu random. Cert este ca majoritatea aplicatiilor nu sunt auditate. Din statisticile pe care le am, undeva pana in 10% din aplicatii sunt auditate.
Important: PMI isi rezerva dreptul sa auditeze oricand o aplicatie chiar si nonrandom si chiar si dupa obtinerea certificarii! Picare auditului in acest caz duce la pierderea certificarii. Este adevarat insa ca nu am auzit pana acum de nici un caz de acest fel.
Q8: In ce consta auditul?
Trebuie facute copii la:
- diploma de licenta;
- certificatul/certificatele de curs (uri) care acopera cele 35 de ore;
- completat template-ul de audit ca cel de aici si obtinut semnaturile de la referintele declarate;
si toate acestea puse intr-un plic si trimise prin posta la PMI USA
Q9: In cat timp pot raspunde la audit?
In maxim 90 de zile de la primirea notificarii.
Q10: Cum se face comunicarea cu PMI?
Totul este pe email. Atentie: Au existat cazuri insa in care mailuri de la PMI s-au dus in Spam. Verificati cu atentie ca sa nu ratati raspunsul de la PMI la aplicatia voastra. De la PMI primiti maxim 4 mailuri in procesul de aplicare. Semnificatia lor o gasiti aici.
Q11: Cat costa examenul?
Taxa de examinare este de 405$ pentru membrii PMI si 555$ pentru cei care nu sunt membrii PMI. Membership-ul la PMI Global costa 139$ (129$ membershipul pe un an de zile + 10$ one time fee).
Q12: Cand trebuie sa platesc?
Se plateste dupa primirea celui de-al doilea mail de la PMI care va avea subiectul Please continue with your PMP application process.
Q13: Pentru a beneficia de reducere trebui sa devin membru PMI Romania?
Nu este necesar. Pentru obtinerea reducerii trebuie sa fiti doar membru PMI Global. In rest, este alegerea fiecaruia la ce chaptere locale sau profesionale vrea sa devina membru.
Q14: Examenul se da pe calculator sau pe hartie?
Examenul se da pe calculator. Singurul centru Prometric acreditat de PMI pana in acest moment, aprilie 2014, este la Universitatea Romano-americana din Bucuresti, bd. Expozitiei 1B. Detalii ale locatiei aici.
Exista insa si doua exceptii, de care nu am auzit pana acum sa se intample in Romania, in care examenul se poate da pe hartie:
- Daca sunteti la o distanta mai mare de 300 de km de Bucuresti si va strangeti 10 doritori care vor sa isi dea examenul.
- Daca un angajator solicita sa administreze examenul in-house.
In ambele cazuri, trebuie facuta o solicitare aici: pbtexams@pmi.org.
Q15: Cum se face programarea la examen?
Este foarte recomandat sa o faceti online dar o puteti face si prin telefon: 0372.120.250.
Q16: In ce conditii imi pot reprograma examenul si cat ma costa?
Daca il replanificati cu cel putin 31 de zile inainte de data de examinare, nu se percepe nici o taxa. Daca replanificarea se face intre 30 de zile – 2 zile inainte de examinare se plateste o taxa de 70$. Daca mai sunt mai putin de 2 zile pana la examen, se va plati taxa de reexaminare: 275$ pentru membrii PMI si 375& pentru cei care nu sunt membrii PMI.Exista o exceptie: in caz de forta majora, puteti sa trimiteti un email catre PMI Customer Care, in maxim 72 de ore de la data examinarii, la care sa atasati un scan care sa dovedeasca forta majora si in care sa solicitati reprogramarea examenului. Urmatoarele evenimente se califica aici:
- urgenta medicala
- deces in familie
- caz de boala in familie (copii, parinti, sot/sotie)
- dezastru natural
Daca mai aveti si alte intrebari referitoare la procesul de aplicare pentru examenul de PMP, nu ezitati sa le postati pe Forumul ComunitateA in categoria: Intrebari referitoare la certificare

by