Tipuri de activitati​ in PMBOK® Guide

Reading Time: 2 minutes

Pot trece usor neobservate  atunci cand vorbim de atributele unei activitati, insa nu trebuie sa va surprinda daca regasiti termeni ca “Level of effort”, “Discrete effort” sau “Aportioned effort” in examen.  Si pentru ca in PMBOK® Guide editia a 4-a doar se amintesc in trecere la procesul  “Define Activities”, sa spunem doua cuvinte despre fiecare:

          LOE (Level of effort) – se refera la “activitati suport” din cadrul unui proiect. De exemplu pot fi activitati suport: activitati de management de proiect, legatura cu clientul/furnizorul, activitati executate de departamentul financiar/contabil pentru proiectul nostru.  Si pentru ca sunt activitati suport pentru alte activitati din cadrul proiectului, ele pot reprezenta un procentaj din acele activitati carora “le asigura suportul” si in mod normal nu fac parte din drumul critic si deci nu adauga timp suplimentar, timpului necesar terminarii proiectului. Dar adauga costuri. Ca reprezentare a acestui tip de activitate intr-o diagrama Gantt se pot folosi dependente start-to-start si finish-to-finish intre activitatea de tip LOE si activitatea careia i se asigura suportul.

DE (Discrete effort) – reprezinta acele activitati direct incluse in aria de cuprindere a proiectului, masurabile direct, care pot face parte din drumul critic si deci pot influenta durata si sfarsitul proiectului.

         AE (Apportioned effort) – sunt activitati direct incluse in aria de cuprindere a proiectului (deci nu activitati suport) care nu pot fi masurate direct dar care depind ca  procentaj de activitati de tip Discrete Effort. De exemplu, o activitate de asigurare a calitatii necesita un efort care depinde de calitatea rezultata in urma desfasurarii unor activitati de tip Discrete Effort in proiecte.  Desigur, activitatile de tip AE pot fi sparte din punct de vedere efort dupa diferite logici pentru a fi atribuite pe proiect, ori legate de activitatile de tip Discrete Effort de care depind, ori la fel de bine pot fi bugetate separat. Pana la urma e o decizie de business/financiar-contabila adresarea lor din punct de vedere costuri.

Clasificarea de mai sus ajuta si la o planificare mai buna. Ca good practice va recomand sa nu lasati activitatile de tip LOE sau AE in afara planificarii proiectului si nici in afara studiului pentru examenul de PMP :). Insa simpla cunoastere a acestor termeni deschide, ca orice “cunoastere”, poarta catre alte intrebari pentru care nu exista numai un singur raspuns: Cum folosim in practica aceasta clasificare? Cum clasificam activitatile in functie de aceste tipuri acolo unde nu suntem siguri de tipul lor? Cum stabilim acele procente de care vorbeam mai sus?

Narciss Popescu

Narciss Popescu

Managing Director - PM Access

View all posts by Narciss Popescu →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact Us